Aan de slag met gebruikerstesten

Bij User Sense zijn we volledig gefocust op het opzetten, uitvoeren en analyseren van gebruikerstesten. In dit artikel leggen we uit wat gebruikerstesten zijn en hoe je er mee aan de slag gaat. Als kers op de taart, geven we één user test cadeau.

Wat zijn gebruikerstesten?

Gebruikerstesten geven inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van een website, app of prototype. Bij user tests voeren respondenten vooropgestelde opdrachten uit terwijl zij hardop nadenken en op camera woden vastgelegd. 

Door het bekijken van de usertestvideo’s zie je met eigen ogen waar gebruikers vastlopen en kun je het antwoord achterhalen op vragen zoals: 

  • Waarom verlaten gebruikers mijn website?
  • Waarom haken gebruikers af tijdens het bestelproces? 
  • Waarom wordt er weinig contact opgenomen? 
  • Waarom meldt er bijna niemand zich aan voor de nieuwsbrief?

Gebruikerstesten worden ook wel usability testing of user testen genoemd. Het maakt dan ook niet uit welke term je gebruikt, zolang één ding boven water blijft staan: je test de gebruiksvriendelijkheid, niet de gebruiker.

gebruikerstest

Het nut van gebruikerstesten

Grote kans dat als je je nu bezighoudt met conversieoptimalisatie van jouw website of app je werkt met tools van Google of Hotjar. Niet gek, want je haalt er enorm veel waardevolle informatie uit. 

Toch blijft het lastig om op basis van kwantitatieve data de vinger op de zere plek te leggen; de data laat je zien wat gebruikers doen, maar niet waarom. En juist daarom is user testing een waardevolle aanvulling. 

Door het uivoeren van user tests zie je:

  • Waar(om) gebruikers vastlopen. Door gebruikerstesten wordt duidelijk waar gebruikers vastlopen, welke informatie er mist en hoe je het probleem op kunt lossen. 
  • Hoe ze zich voelen tijdens het gebruik. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) analyseren we de gezichtsuitdrukking en wordt duidelijk welke emoties testers ervaren. 
  • De context waarin jouw product wordt gebruikt. Zie de natuurlijke omgeving waarin de website of app wordt gebruikt. 
voordelen user testing

Van gebruikerstest naar conversie

Gebruik de resultaten van gebruikerstesten om jouw website, app of prototype te optimaliseren. Hoe gebruiksvriendelijker jouw website is, hoe beter de user experience. En dat brengt een aantal voordelen met zich mee: 

  • Meer conversie. Voorkom dat gebruikers al vroeg in het bestelproces afhaken en verbeter de klantbeleving aan de hand van de resultaten uit gebruikersonderzoek. 
  • Hogere klanttevredenheid. Een goede user experience kan het verschil maken in klanttevredenheidsscores en is daarmee een belangrijke graadmeter voor langetermijngroei. 
  • Loyalere klanten. Wel eens gegeten bij dat lekkere restaurantje bij jou om de hoek? Grote kans dat je er dan nog een keer langsgaat. Bij websites en apps is het niet anders; een positieve ervaring leidt tot terugkerende klanten. 
  • Meer mond-op-mondreclame. Door net dat stapje verder te gaan onderscheid je je niet alleen van de concurrentie, maar stimuleer je ook mond-op-mondreclame. 
  • Hogere organische ranking in Google. Sinds begin 2020 is de user experience een belangrijke factor om de ranking van een website in Google te bepalen. 
gebruikerstesten en UX

Van websitebezoeker naar boeker

Jouw website, app of prototype op afstand laten testen door echte gebruikers.

Zie waar(om) gebruikers vastlopen

Ontvang een gedetailleerd adviesrapport en kom erachter waar(om) gebruikers vastlopen.

Optimaliseer jouw website of app

Verbeter de klantbeleving aan de hand van een lijst met concrete actiepunten.

Haal meer conversies binnen

Door het aanpakken van de pijnpunten in de gebruikerservaring haal je meer omzet binnen.

De drie fases van gebruikersonderzoek

Het uitvoeren van gebruikerstesten delen we op in drie fases: de opzet, uitvoering en analyse.

Bepalen wat te testen

Om te bepalen wat gebruikers moeten testen, stellen we samen een testplan op. In het user testplan werken we met de volgende onderdelen. 

  • Scenario. Geef testers een aantal referentiepunten. Bijvoorbeeld: “Je bent ondernemer en gaat op zoek naar een bureau dat je kan helpen meer omzet te genereren.”
  • Vijfsecondentest. Achterhaal de eerste indruk van testers door ze voorafgaand aan de test voor vijf seconden de homepage te laten zien. 
  • Taken. Bepaal wat gebruikers moeten testen. Bijvoorbeeld: “Bestel een product” of “Ga op zoek naar contactinformatie.”.
  • Vragenlijsten. Werk met vooropgestelde vragenlijsten zoals de System Usability Scale, Net Promoter Score of stel een eigen vragenlijst samen.
gebruikerstest plan

Bepaal door wie te testen

Gebruikerstesten voer je uit met respondenten die overeenkomen met de doelgroep van jouw website, app of prototype. Op basis van demografische kenmerken en gedragscriteria geef je aan welke raakvlakken respondenten met de doelgroep moeten hebben. Hier kunnen wij je mee helpen. 

Minstens net zo belangrijk is om te bepalen wie niet mee mag doen aan de user testen. Over het algemeen raden we aan de volgende groepen uit te sluiten:

  • Iedereen die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het product
  • Werknemers van het bedrijf
  • Vrienden of familie van werknemers
gebruikersonderzoek

Gebruikerstesten uitvoeren

Als je nog geen ervaring hebt met het uitvoeren van gebruikerstesten, is het aan te raden je te laten begeleiden door iemand die hier meer ervaring mee heeft. Los daarvan, moet je ook kiezen welk type user test je wil uitvoeren. Wij zijn fan van online gebruikerstesten, zonder moderator. Dit type test wordt ook wel remote user testing genoemd. 

Het grote voordeel hiervan is dat de respondent de test vanuit een natuurlijke omgeving aflegt, waardoor je eerlijkere feedback krijgt en er geen sprake is van de observer bias

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Vraag dan een demo aan. 

gebruikerstest uitvoeren

Analyseren van gebruikerstesten

Nadat de gebruikerstesten zijn afgenomen is het zaak om de belangrijkste actiepunten te identificeren. Dit kan een lastige klus zijn wanneer je het voor het eerst doet, omdat er ongetwijfeld veel verbeterpunten naar voren komen. 

In dat geval is het zaak om te kijken naar hoeveel impact het probleem heeft en hoe vaak het voorkomt. Hiervoor kun je een UX-professional vragen je te helpen of ons artikel over het analyseren van usability testen lezen.

resultaten gebruikerstest

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website, app of prototype?

Benieuwd naar hoe zo’n user test er nou precies uit ziet of wil je weten hoe jouw website wordt ervaren? Wij geven nu tijdelijk één gratis user test weg!